پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پاسخ به پرسشی درباره مدعیان دروغین سفارت امام زمان (عجل الله فرجه)


بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید علی حسینی سیستانی (دام ظله)
سلام علیکم
امروزه مشاهده می شود که افراد و جریانات متعددی در حال ظهور هستند، برخی ادعا می کنند سفیر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) هستند و برخی پا را فراتر گذاشته و مدعی می شوند خود آن حضرت هستند! و این در حالی است که پاسخ کوبنده و روشنی از علما و اصحاب فتوا دریافت نمی کنند، و این افراد با توجه به نبود ضابطه های صحیح نزد عموم مردم به راحتی اهداف شوم خود را محقق می سازند، و دلیل آن چیزی نیست جز فقر و بی سوادی و گمراه کردن عامدانه مردم توسط حکام ستمگر در زمان های گذشته. البته رسوایی این ادعاهای دروغین در غیبت کبری پس از ابوالحسن علی بن محمد السمری سفیر چهارم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) آشکار شد، ولی متأسفانه فریبکاری برخی از این مدعیان دروغین هنوز برای مردم روشن نیست.
از این رو سؤالات بسیاری با این موضوع به مؤسسه ما فرستاده می شود، و بر خود واجب می دانیم که به نیابت از عموم مردم مؤمن و دوست دار اهل بیت (علیهم السلام) نظرات حضرت عالی را در پاسخ به این ادعاها جویا شویم، و امیدواریم معیارها و ضابطه هایی را بیان فرمایید که راه تشخیص حق از باطل روشن شود و انسان مؤمن بداند چه زمانی این گونه ادعاها را تأیید یا رد کند.

مرکز پژوهشهای تخصصی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

--------------------------

بسم الله الرحمن الرحیم

روایت شده است که حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) در یکی از سخنان خود به کمیل بن زیاد نخعی فرمود: (مردم سه دسته اند: عالم خداشناس ، جوینده راه رستگاری و فرومایگانی پست که دنباله رو هر صدایی هستند و با وزش هر بادی مسیر خود را تغییر می دهند و از نور علم بهره ای نبرده اند و به تکیه گاه مستحکمی پناه نبرده اند).

مهم ترین وظایف در عصر غیبت:
یکی از مهم ترین وظایف مؤمنین در عصر غیبت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) آن است که درباره مسائل مرتبط با آن حضرت و علائم ظهور و راههای ارتباط با ایشان با تأمل و احتیاط زیادی برخورد کنند، زیرا این امور همواره در عصر غیبت یکی از سخت ترین موارد ابتلا و فتنه انگیزی بوده است.
چه بسیار بودند افراد هوا پرست و بدعت گذاری که لباس اهل علم و دین را به تن کردند و خود را به آن حضرت نسبت دادند، و با سوء استفاده از سرشت پاک مردم و خوش گمانی به علما و انتظار فرج و تعلق خاطر به اهل بیت (علیهم السلام) توانستند گروهی را به سمت خود جذب کنند و اهداف باطل خود را محقق سازند، و زمانی جعلی بودن ادعای آنها آشکار شد که خود و بسیاری از پیروانشان به هلاکت رسیده بودند.
و چه بسیار بودند انسان هایی که بدون تأمل و درنگ با اعتماد به این گونه ادعاهای دروغین و پرچم های گمراه به اطمینان قلبی رسیدند، این افراد به گمان خود راه راست را انتخاب کرده بودند در حالی که در واقع جزو دسته فرومایگان پست بودند که پس از هدایت و استقامت دچار لغزش شده و از راه راست خارج شده بودند، آنها برای رسیدن به حضرت (علیه السلام) راهی ساختگی در پیش گرفتند و در بعضی از موارد به امامت یکی از مدعیان دروغین ایمان آوردند و داخل در این حدیث شریف شدند: (هر کس بمیرد در حالی که امام خود را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است).

تاریخ تکرار می شود:
این گونه تحرکات از زمان غیبت صغری تا عصر حاضر بارها اتفاق افتاده است، چه بسا ممکن است در مقاطعی از تاریخ چندین نفر همزمان مدعی امامت و سفارت شده باشند، به طوری که اگر ناظری تاریخ این جریانات را مطالعه کند در آن عبرت و بصیرت بسیار خواهد یافت و از هواپرستان متعجب خواهد شد که چگونه جرأت می کنند برای رسیدن به مقدار اندکی از مال دنیا این گونه بی پروا به خداوند سبحان و اولیای او نسبت های دروغین می دهند، و همچنین از پیروان آنها شگفت زده خواهد شد که چگونه ادعاهای دروغین را زود باور می کنند با وجود این که سفارش اکید شده اند که: در مواجهه با شبهات توقف و درنگ کنند و در امور مرتبط با دین از اعتماد بی جا بپرهیزند، زیرا سرعت در اعتماد و زود باوری لغزشی جبران ناپذیر است.

علائم ظهور امام زمان (عجل الله فرجه):
بدانید که ظهور امام زمان (عجل الله فرجه) مقارن با برهانی رسا و راهی نمایان و دلایلی آشکار و همراه با عنایت خاص پروردگار و یاری او خواهد بود، تا آنجا که حجت او بر هیچ مؤمنی پوشیده نماند و هیچ حق طلبی از راه و روش او گمراه نشود. بنابراین اگر کسی در تطبیق علائم ظهور شتاب زده عمل کند خود را گمراه کرده است، به درستی که خداوند سبحان هیچ گاه به خاطر شتاب بندگانش عجله نمی کند.

مرجع مردم در زمان غیبت:
مرجع مردم در امور مرتبط با دین در زمان غیبت علمای با تقوا هستند که در علم و عمل آزموده شده باشند و دوری آنها از هوای نفس و گمراهی معلوم باشد، همان طور که روال همیشگی مذهب تشیع از زمان غیبت صغری تا کنون رجوع به آنها بوده است، و هر کس راه غیر معمول و بدعت شده ای را در پیش گیرد در گرداب فتنه و شبهات فرو رفته و از هدف گمراه خواهد شد.

راه رسیدن به امام زمان (عجل الله فرجه):
بدون شک راه و روش اطاعت و نزدیک شدن به آن حضرت و به دست آوردن خوشنودی او در این است که انسان به احکام شرع مقدس پایبند باشد و خود را به فضیلت ها بیاراید و از رفتارهای زشت و ناپسند دوری کند و اعمال خود را مطابق با سیره معروف و معهود علما و بزرگان مذهب و سایر افراد با بصیرت انجام دهد که از زمان امامان معصوم (علیه السلام) تا کنون همواره بر آن پایبند بوده اند.

روایات علائم ظهور و تفسیر آنها:
بدانید روایاتی که در رابطه با جزئیات علائم ظهور وارد شده اند مانند سایر روایات امامان معصوم (علیهم السلام) هستند و برای عمل به آنها باید به اهل خبره و افراد متخصص مراجعه کرد تا پس از بررسی تمام روایات، درست را از نادرست و محکم را از متشابه جدا کنند و در صورت تعارض بین روایات بعضی از آنها را بر دیگری ترجیح دهند. و اما اعتماد بر حدس و گمان روش صحیحی برای تفسیر روایات و تشخیص مصداق آنها نیست، به درستی که ظن و گمان کسی را بی نیاز از حق نمی گرداند.

روایات علائم ظهور و لغزش دو گروه:
در تطبیق روایات علائم ظهور دو گروه دچار لغزش شدند:
۱- گروهی که در تطبیق آنها -هر چند با حسن نیت- شتاب کردند بدون آن که روش های صحیح و مورد لزوم در این گونه روایات را رعایت کنند، این افراد دچار لغزشی بزرگ شدند و ناخواسته راه را برای غرض ورزان هموار کردند. اگر کسی در این باره تاریخ را مطالعه کند در می یابد که علائم ظهور بارها و در زمان های مختلف تطبیق داده شدند و هر بار خطای آن آشکار شد، ولی مجددا علائم را تطبیق کردند.
۲- گروهی که پیرو هوای نفس خود بودند، شیوه آنها برای فریب پیروانشان به این صورت بود که برای جذب افراد ساده لوح و زود باور پرچم های ضلالت و گمراهی را برافراشتند ومجموعه ای از روایات ضعیف و متشابه درباره علائم ظهور را جمع آوری کرده و با تکلف بر خود و جریان خود تطبیق کردند، سپس با امیدوار کردن مردم به آرزوهای پوچ و مطرح کردن ادعاهای باطل شبهات را در قلب آنها قرار دادند.
روایت شده است که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموده اند: (از شبهه و حق پوشی بپرهیزید، زیرا دیر زمانی است که فتنه پرده های سیاه خود را گسترده و تاریکی آن دیدگان را فرو پوشانده است) و همچنین می فرماید: (فتنه ها هنگامی که روی می آورند با حق مشتبه می شوند و چون روی گردانند بیدار می سازند، در هنگام آمدن مورد انکار و ناشناس اند و چون می گذرند شناخته می شوند).
از خداوند متعال مسألت داریم تمام مؤمنین را از شر فتنه های تاریک و هواهای نفسانی باطل حفظ کند و آنها را از منتظران واقعی آن حضرت قرار دهد؛ در حدیث شریف آمده است:(کسی که در انتظار فرج ما بمیرد هم رتبه کسی است که با قائم آل محمد علیه السلام قیام می کند).

دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی (دام ظله) نجف اشرف
بخش پاسخگوئی به سؤالات شرعی
۱۲ صفر ۱۴۲۸ هـ.ق

العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français