پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » استحاضه

۱ پرسش: مشخصات هر یک از استحاضه های قلیله و متوسطه و کثیره چیست و وظیفه هر کدام را برایم معین کنید.
پاسخ: استحاضه قلیله: اگر خونریزی (لکه بینی) کم باشد به حدی که فقط روی پنبه را آلوده کند و در آن فرو نرود «استحاضه قلیله» است، و وظیفه شما آن است که برای هر نماز یک وضو بگیرید و غسل لازم نیست، و همچنین اگر ظاهر فرج به خون آلوده باشد قبل از نماز آب بکشید.
استحاضه متوسطه: اگر خونریزی به حدی باشد خون در پنبه فرو رود ـ هرچند در یک گوشه آن ـ ولی از پنبه به نوار بهداشتی نرسد «استحاضه متوسطه» است، و وظیفه شما آن است که برای هر نماز یک وضو بگیرید و همچنین بنابر احتیاط واجب هر روز یک غسل قبل از نماز صبح انجام دهید.
استحاضه کثیره: اگر خونریزی زیاد باشد به حدی که خون پنبه را فرا گیرد و به نوار بهداشتی برسد «استحاضه کثیره» است، و وظیفه شما آن است که یک غسل برای نماز صبح و یک غسل برای نمازهای ظهر و عصر (پشت سر هم خوانده شوند) و یک غسل برای نمازهای مغرب و عشا (پشت سر هم خوانده شوند) انجام دهید، و همچنین بنابر احتیاط واجب قبل از هر نماز پنبه و نوار بهداشتی آلوده به خون را عوض کنید.
sistani.org/25580
۲ پرسش: آیا به جای پنبه می توان از دستمال کاغذی جهت تشخیص استحاضه کثیره از متوسطه استفاده کرد ؟
پاسخ: می توان به جای پنبه از دستمال یا پارچه در تشخیص نوع استحاضه استفاده کرد ولی باید از جهت جلوگیری از خارج شدن خون وهمچنین از جهت مکندگی ونفوذ خون تقریبا مشابه پنبه باشد چون بعضی از مواد خاصیت مکندگی شدید دارد که اصلا چیزی خارج نمی شود وممکن است بعضی از انها خون را در خود اصلا نگه ندارد ودر نتیجه سریعا خارج شود این گونه مواد نمی تواند جایگزین پنبه باشد.
sistani.org/25199
۳ پرسش: زنی که استحاضه است وقتی که تفحص می کند خون لخته می بیند و نمی داند که با این وضع قلیله است یا متوسطه است؟
پاسخ: اعتبار به وضع فعلی خون است پس اگر در پنبه نفوذ نمی کند استحاضه قلیله است هرچند به دلیل اینکه لخته است در پنبه نفوذ نکرده است و در صورت نفوذ استحاضه متوسطه خواهد بود.
sistani.org/20058
۴ پرسش: عادت ماهیانه من همیشه هفت روز است این دفعه روز هشتم و نهم لکه های زرد یا قهوه ای دیدم، اینها استحاضه هستند؟
پاسخ: اگر به هنگام وارسی خود در اواخر عادت ماهیانه بر روی پنبه زردی یا صورتی یا قهوه ای ببیند (چنانچه احتمال بدهد خون است) تا هنگامی که از ده روز نگذشته باشد به معنای استمرار عادت ماهیانه شمرده می شود و حکم حیض دارد و باید بعد از آن غسل کند ، و اگر از ده روز تجاوز کرد چنانچه به آن زردی خون گفته شود به مقدار روزهای عادت حیض و بقیه استحاضه است، و اگر به آن زردی های آخر عادت، خون گفته نشود و از آب های عادی زن می باشد پس حکمی ندارد و نجس نیست.
sistani.org/26123
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français