پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

بسمه تعالی
رؤیت هلال ماه شوال در شامگاه امروز سه شنبه 29 ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح ثابت شد، بنابراین فردا چهارشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر است.
ان شاء الله بر همه مسلمانان مبارک باشد.
دفتر آقای سیستانی (مد ظله)

پرسش و پاسخ » روزه / افطار عمد

۱ پرسش: حکم باطل کردن روزه با خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت در ماه رمضان چیست؟
پاسخ: توبه و استغفار کنید و اگر کسی روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء باطل کند ، در صورتی که بداند آن کار روزه را باطل می کند، علاوه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب می ‏شود. و همچنین (بنا بر احتیاط واجب) کسی که جاهل به حکم بوده ولی در جهل خود معذور نبوده و احتمال می داده که این کار مبطل روزه باشد ، کفاره بر او لازم می گردد. و اما کسی که مساله را نمی دانسته و در جهل خود معذور بوده یا مطمئن بوده که این کار روزه را باطل نمی کند کفاره بر او نیست و فقط قضا کافی است. و اگر استمناء کند یا باقی بر جنابت بماند ، در حالی که جاهل باشد به اینکه چنین کاری روزه را باطل می ‏کند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحیح است. ولی اگر می دانسته این کار مبطل روزه است ولی نمی دانست کفاره دارد در این صورت باید قضا کند و کفاره هم بدهد.
و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد (۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا ماکارونی و مانند آنها) . و اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر یک روزعلاوه بر قضا یک مد طعام (کفاره تأخیر) به فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیندازد کفاره تکرار نمی شود.
sistani.org/23259
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français