پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

بسمه تعالی
رؤیت هلال ماه شوال در شامگاه امروز سه شنبه 29 ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح ثابت شد، بنابراین فردا چهارشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر است.
ان شاء الله بر همه مسلمانان مبارک باشد.
دفتر آقای سیستانی (مد ظله)

پرسش و پاسخ » خواستگاری

۱ پرسش: خواستگار تا چه حد می تواند به خانمی که میخواهد با او ازدواج کند نگاه کند؟
پاسخ: خواستگار مى‌تواند به صورت و موها و گردن و دست و پاى دختر نگاه کند به شرط این که به قصد لذت بردن نباشد و ترس افتادن در گناه هم نباشد و همچنین شرط است که او را قبلا ندیده باشد و احتمال بدهد که او را بپسندد و به احتیاط واجب شرط است که قصد ازدواج با شخص او را داشته باشد نه اینکه در صدد تفحص و یافتن زن مناسب باشد و باید خانم بدون زینت و آرایش باشد.
sistani.org/12002
۲ پرسش: وقتی شخصی میخواهد با یک دختر ازدواج کند چه مواردی را باید در مورد دختر توجه داشته باشد؟ مثلا دختر باید چه نوع شخصیتی داشته باشد؟
پاسخ: بر حسب مورد فرق میکند، در هر صورت خانواده و اخلاق و ایمان و فهمیده بودن و عفیف بودن مهم است.
sistani.org/23143
۳ پرسش: آیا دوشیزه گان می توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهای زیبایی برای جلب توجه بانوان ـ بدون حضور اقایان ـ و یا برای زیبایی بیشتر حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟
پاسخ: آن چنان آرایشی را جایز است انجام دهند و آن پنهان کردن عیوب محسوب نمی شود با این وجود اگر عیب پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست مگر آنکه فریبکاری برای خواستگاران تلقی شود.
sistani.org/12954
۴ پرسش: ۱ـ خواستگار می تواند به مو و دست دختر هنگام خواستگاری نگاه کند و چند بار این کار را می تواند انجام دهد ؟
۲ـ آیا برای دختر جایز است که آرایش خیلی کم کند در جلسه خواستگاری؟
پاسخ: ۱ـ کسی که از خانمی خواستگاری می کند می تواند یک بار به صورت و موها و گردن و دست و پای او نگاه کند به شرط این که به قصد لذت بردن نباشد و خوف وقوع در حرام هم نباشد و همچنین شرط است که اورا قبلا ندیده باشد و احتمال بدهد که او را بپسندد و به احتیاط واجب شرط است که قصد ازدواج با شخص او را داشته باشد نه این که در صدد تفحص و یافتن زن مناسب باشد.
۲ـ جایز نیست.
sistani.org/25929
۵ پرسش: بر سر گذاشتن کلاه گیس به نیت خوشگل تر شدن ومورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ویژه خانمها جهت پیدا شدن خواستگار، جایز است؟
و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟
پاسخ: اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبکاری و عیب پوشی از چشم خواستگاران، چنین کاری اشکال ندارد.
sistani.org/12000
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français