پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » قرض

۱ پرسش: ادای قرض به ربا خوار جایز است ؟
پاسخ: اداء اصل قرض واجب است زیرا اصل قرضش صحیح است و شرط باطل است .
sistani.org/13483
۲ پرسش: در صندوق خانوادگی ماهیانه شرط است که مبلغ ثابتی داده شود ودر همان جلسه کل مبلغ جمع شده از خانواده ها به صورت قرعه کشی به یکی از اعضایکه عضوبوده وپول گذاشته وام می دهند.آیا دریافت وام به این صورت صحیح است؟
پاسخ: اشکال ندارد مگر اینکه قرض های بقیه اعضاء مشروط به قرض دادن به آنها باشد.
sistani.org/13484
۳ پرسش: اگر چیزی را از کسی قرض بگیریم ودهنده شرط کند که در صورت تأخیر از مقرر وجهی را بعنوان جریمه مازاد برشیء مقروض دریافت کند اشکال دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
sistani.org/13485
۴ پرسش: وقتی قرض داده می شود از ملک او خارج می شود یا خیر ؟
پاسخ: از ملک قرض دهنده خارج و به ملک گیرنده وارد می شود .
sistani.org/13486
۵ پرسش: قرض دادن بشرط اینکه باید در حساب مبلغی به نسبت داشته باشد چه حکمی دارد ؟
پاسخ: پول گذاشتن با شرط قرض دادن بعد از آن جائز نیست ، ولی اگر شرط نکند قرض گرفتن بعد از آن جائز است .
sistani.org/13487
۶ پرسش: آیا می توان پول مدرسه علمیه را به کسی قرض داد ولو بنحو مدت دار یا خیر ؟
پاسخ: نباید پول مدرسه رابه کسی بعنوان قرض داد و این کار جایز نیست و گیرنده باید پول را هرچه زودتر برگرداند .
sistani.org/13488
۷ پرسش: اگر مقروض قرض را در وقت معین پرداخت نکرد ، آیا برای تأخیر آن ، گرفتن زیادی جایز است ؟
پاسخ: جایز نیست .
sistani.org/13490
۸ پرسش: آیا می توان دینی را که در ذمه هست تبدیل به طلا نمود بدین معنی که چون ادعی می کند ندارم یکسال با او صبر کنم منوط بر اینکه ذمه او از تومان به طلا تبدیل شود یا جایز نیست ؟
پاسخ: جایز نیست .
sistani.org/13491
۹ پرسش: اگر مدیون نتواند در وقت معین اداء دین کند و چکی از فردی نزد او باشد (مدت دار) یا خود چکی صادر کند (مدت دار) اگر طرفین قبول کنند که مبلغ آنرا کمتر حساب کنند بخاطر مدت آن چه حکمی دارد ؟
پاسخ: جایز نیست .
sistani.org/13492
۱۰ پرسش: اگر قرضها آن قدر کم باشد که بعد از چند سال خجالت بکشد به او برگرداند حکمش چیست ؟
پاسخ: خجالت عذر نیست و باید پول آنها را بدهد یا رضایت بخواهد و در مورد آنها که نمی شناسد یا دسترسی ندارد اگر از یافتن آنها مأیوس باشد همان مقدار پول را به فقیر صدقه بدهد و به احتیاط واجب باید از حاکم شرع اجازه بگیرد .
sistani.org/13493
۱۱ پرسش: آیا می توانیم جهت خرید مسکن ، پول با بهره قرض بگیریم ؟
پاسخ: می توانید پول را از بانک به عنوان مجهول المالک دریافت کنید و از طرف حضرت آقا به خودتان قرض دهید و پرداخت اقساطی که بانک بعداً از شما با زیاده مطالبه می کند مانعی ندارد .
sistani.org/13494
۱۲ پرسش: عده ای از مردم جمع می شوند و ماهانه مقدار مشخصی پول می گذارند و به قید قرعه جمع این پول را هر ماه به یک نفر از جمع خودشان می دهند و به همین ترتیب مبلغ مشخص پول را برمی گردانند چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد و اولین کسی که پول را می گیرد از دیگران قرض می گیرد و تدریجاً ادا می کند و آخرین کس فقط آنچه را قرض داده یک جا باز پس می گیرد و کسانی که در وسط اند به نسبت پولی که داده اند یا نداده اند حکم اولین کس و آخرین کس را دارند.
sistani.org/13495
۱۳ پرسش: نیاز به یک ماشین دارم. آیا می توانم مبلغ دو میلیون تومان از کسی به عنوان کار کردن بگیرم و پس از یک ماه با توجه به اینکه سود هم خواهم کرد مبلغ ۹۰ هزار تومان به عنوان سود به او بدهم. (لازم به یادآوری می باشد که این دو میلیون را فقط برای یک ماه می خواهم و این کار در ایران توسط بانکهای مختلف برای خرید منزل و ماشین انجام می شود). آیا این راه شرعی است یا خیر؟ آیا راه شرعی دیگر دارد که بتوان از این پول استفاده کرد؟
پاسخ: اگر قرض به شرط سود باشد ربا و حرام است و اگر بدون شرط باشد حلال است.
sistani.org/13496
۱۴ پرسش: از کسی مبلغ زیادی قرض الحسنه گرفته ام بمدت یک ماه که جنسی را خرید و فروش کنم . آن شخص به هیچ عنوان سود و یا بهره از من نخواسته است . در صورتیکه من با خرید و فروش آن جنس (خودرو) نه سود کنم و نه ضرر آیا می توانم بدون خبر او هدیه یا مبلغی تشکر بپردازم ؟ آیا راه تشکر دیگر شرعی که در آن هدیه ای باشد وجود دارد ؟
پاسخ: جایز بلکه مستحب است .
sistani.org/13497
۱۵ پرسش: من خودکاری از کسی قرض گرفتم برای نوشتن در مکانی شلوغ و بعد آن آقایی که این خودکار را به من داد رفت و من او را پیدا نکردم و او را هم نمی شناسم تکلیف من در رابطه با خودکار ایشان چیست؟ آیا می توانم از آن استفاده کنم؟
پاسخ: اگر اطمینان دارید که او از خودکار خود صرف نظر کرده است و یا اینکه اطمینان دارید که به تصرف شما راضی است می توانید خودکار را در اختیار خود قرار دهید و به آن تصرف کنید، و الا لازم است که او را صدقه دهید و به احتیاط واجب لازم است که تصدق به اذن حاکم شرع باشد.
sistani.org/13498
۱۶ پرسش: از کسی مبلغی پول قرض می خواهیم بگیریم یا بدهی شخص پول دهنده شرط می کند بنده یک ونیم برابر آن را در چند قسط از شما می گیریم پول را به شما می دهم.
۱- آیا پول اضافه ای که وام دهنده می گید حلال است یا حرام؟
۲- آیا برای قرض گیرنده شرعاً مشکلی پیش می آید؟
پاسخ: ۱- حرام است.
۲- بر او هم حرام است.
sistani.org/20008
۱۷ پرسش: میخواهم تمام بدهی ها و قرضهایم را پرداخت کنم سعی من بر این است که بدهی را که من میدانم را پرداخت کنم ولی مشکل اینجاست که یقین ندارم که چند نفر از من طلب دارند و چه مقدار؟
در گذشته من بعضی را فریب هم داده ام برای مثال من چیزهایی را خریداری میکردم و از انجا که فروشنده خیلی اطلاع نداشت من پولش را پرداخت نمیکردم .
لطفا بفرمایید که چگونه میتوانم از بار سنگین حقوق العباد خودم را رهایی بخشم؟
پاسخ: ان مقداری که مطمئن هستید پرداخت کنید و اگر به صاحبانشان دسترسی ندارید بعد از اجازه گرفتن از طرف انها صدقه بدهید.
sistani.org/23142
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français